Møte med bymiljøetaten

Postet av May Linn Hystad den 14. Aug 2024

Jørn terje og jeg har hatt møte med Andreas Boye Ørbæk nå som er vår nye kontaktperson i Bymiljøetaten.

Vi har en driftsavtale med Bymiljøetaten om å disponere lokalene som Bymiljøetaten(BYM) leier av Oslo bygg(OBF) som eier lokalene.

Møtet var fysisk på NJJK. BYM ville egentlig ta det på tlf men vi insisterte på at han burde komme i våre lokaler som avtalen gjaldt. Det gir mer forståelse samt at vi har jo aldri møtt denne mannen så fint å bli kjent.

Andreas begynte i BYM i juni og er veldig ny. Han fikk en gjennomgang av våre lokaler med litt historikk. 

Han var veldig hyggelig og at forståelse for alt det vi tok opp virket det som. Samtidig sa han at det var vanskelig å endre på en slik standardavtale men at han måtte ta våre innspill med seg og undersøke hvordan vi løser dette.


  • "Innredning, ominnredning eller noen som helst forandring i eller av eiendommen må ikke finne sted uten BYMs skriftlige forhåndsgodkjenning." - Her ble vi enige om at dette gjaldt litt større ting enn å bytte plass på en sofa men at f.eks. oppheng av boksebager, skifte gulv, sette opp speil kunne være noe av det som bør på gå via BYM og OBF.
  • "All brukstid på hverdager mellom kl. 08.00 og kl. 16.00 fordeles av Utdanningsetaten." Ikke slik det kan være fordi vi får ikke dekket kostnader vi har for slitasje og vask av utdanninsetaten. Utdanninsetaten har ikke vært involvert i bruk av lokalene våre til nå. Vi har også aktivitet på dagtid men skolen har fått låne lokalene våre etter egen intern avtale. Denne måtte Andreas sjekke ut litt nøyere men hadde forståelse for våre innspill.
  • "Åpningstidene skal være: Mandag – torsdag fra kl. 16.00-22.30 Fredag fra kl. 16.00-22.00 Lørdag fra kl. 09.00-18.00 Søndag fra kl. 10.00-20.00. Åpningstider utover dette (i ferier etc.) må avtales med OBF. Søknad skal sendes til/via BYM. I høst- og vinterferie skal anlegget holdes åpent i disse åpningstidene." I praksis har vi åpent når vi har organisert trening som er ca disse tidene. Det kan også være senere enn disse tidene i helgen, og vi har også trening i sommerferien. Sommerferien må søkes om hvert år? Andreas sjekker om vi må søke hver sommerferie
  • "Overnatting i anlegget er ikke tillatt." Vi har til nå hatt overnattingsarrangementer som vi søker om hver gang. Andreas sjekker om det er mulig å overnatte ved søknad. Vi la vekt på at dette er svært viktig for barn og ungdoms miljø.
  • "Møterom disponeres av Utdanningsetaten før kl. 16.00 på hverdager. Etter kl. 16.00 og i helger kan møterommene disponeres av driver eller andre idrettslag med tilknytning til hallen. Det skal ikke innkreves leie." Ikke vært aktuelt med vårt møterom til nå. Det vil også kreve mer vask og mer risiko for at ting blir stjålet. Hvem skal betale for ekstra vask? Dette hadde Andreas også forståelse for og må sjekke opp.
  • "OBF inngår avtale med renholdsbedrift som skal sørge for jevnlig renhold av anlegget på hverdager i perioden 15.08 til 24.06 med unntak av helligdager. Ved avtalt bruk utover denne perioden, må driver selv bekoste renhold." Pr i dag er det ikke slik. Vi får driftstilskudd som dekker noe av vaskekostnadene våre men ikke alle. Vi har avtale med firma om to vaskedager i uken (det vi har råd til) men det holder ikke så vi må vaske på dugnad også. Andreas ble overrasket over at vi sørget for renhold selv og var noe han var ganske ivrig på at han skulle sjekke opp. Kanskje kan vi få dekket renholdet igjennom denne avtalen? Vi krysser fingrene. Det vil i så fall spare oss for mye kostnader.
  • "Stenge dusjer før hallen forlates". Usikker på hva som menes her men vi har dusjer som er selvrensende og slår seg av og på automatisk ved berøring og innimellom når dusjene renser seg selv. Dette er en liten sak men vi antok at dette ikke gjalødt dusjer som har berøringssensorer,  dette gjaldt sikkert flere og standardavtalen bør justeres så den dekker alle type dujser. 
  • "Det avholdes leietakermøte ved behov, med representanter fra begge parter til stede, hvor oppgaver knyttet til drift og vedlikehold tas opp og søkes avklart. OBF skal inviteres til å delta. BYM tar initiativ til møte og fører referat. Referatet omfordeles til møtedeltakerne." Ikke avholdt på mange år. Han tar med innspillet vårt om at vi ønsker litt hyppigere leietakermøter enn hvert 10. år :-)
  • "BYM skal vedlikeholde eget løst inventar så fremt dette ikke skyldes drivers uaktsomhet eller skjødesløs eller ureglementert bruk av utstyret" Mattene på vegger og gulv? her diskuterte vi vedlikehold av f.eks. veggmatter. Er det BYM som skal f.eks. fikse veggmattene når limet begynner å slippe fra veggen og mattene løsner? Andreas mente det burde være BYM og at vi kan sende en henvendelse på det. De vedlikeholder ikke utstyr vi har kjøpt inn selv men om vi skulle trenge en tjukkas i fremtiden kan det være noe BYM kan dekke om de har penger.
  • driftsbidrag - Nå brukes det til å dekke deler av vaskekostnadene men skal det egentlig brukes til generell drift og tilsyn? Andre haller får driftsbidrag i tillegg til at de får vasket lokalene på OBF sin regning. Andreas sjekker opp dette. Vår hall er ikke som andre haller med tanke på tilgang og drift så vi får se hva Andreas får til.


I tillegg: Vi spurte om BYM kunne hjelpe oss med tørketrommel. Det skulle Andreas sjekke opp. 


Vi inviterte han på trening som han virket faktisk litt positiv til. 

Han var generelt veldig hyggelig og virket å ville hjelpe oss så godt han kunne. JT får legge til hvis det er noe jeg har glemt.




Kommentarer

  • May Linn Hystad

    Takk. Kan komme ut både positive og negative ting av denne avtalen. Håper mest positivt!

    17 august 2024
  • Marianne Lorentzen Larosi

    Fantastisk hvis de kan ta over renholdet 🤞🤞 kanskje til og med flere dager i uken🤞. Bra jobbet dere!!

    16 august 2024

Logg inn for å skrive en kommentar.